Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Information om kakor (cookies)
Logga in
  • StartsidaPil
  • Ansökan om förseningsersättning

Ansökan om förseningsersättning

Steg 1 av 4

* Obligatoriska fält

Dalatrafiks logotyp

Kollektivtrafiken i Dalarna organiseras av Region Dalarna och utvecklas i samverkan med länets kommuner. Länets samhällsfinansierade kollektivtrafik bedrivs under varumärket Dalatrafik och omfattar allmän och särskild kollektivtrafik.

Information om förseningsersättning

Om du blev försenad eller reste med en senare avgång kan du ha rätt till prisavdrag.
Beloppet beror på hur stor förseningen blev till slutdestinationen.

  • 20-39 minuter ersätts med 50 procent av vad du betalat för resan.
  • 40-59 minuter ersätts med 75 procent av vad du betalat för resan.
  • 60 minuter eller mer ersätts med 100 procent av vad du betalat för resan.

Om du riskerar att bli minst 20 minuter försenad till ditt resmål kan du välja att resa med annan transport (exempelvis taxi eller egen bil) och ansöka om ersättning för det.

Vid ersättning för taxikostnader behövs taxameterkvitto. Högsta ersättning för resa med taxi är för närvarande 1470 kronor per resenär.

Reser du med egen bil får du en ersättning som är 25 kronor per mil.
Maxbeloppet som betalas ut för resa med egen bil är för närvarande 1470 kronor oavsett hur många personer som reser i bilen.
Vid resa med egen bil kan du komma att behöva styrka att bilresan blev genomförd och ge underlag som styrker detta. Det kan vara foton på mätarställning, omgivningsfoton, tankkvitton eller annat som styrker att egen bil använts.

Elev som åker med skolkort samt resenär som reser med kallelse till vården har rätt att söka ersättning för egen transport. De har däremot inte rätt att få prisavdrag vid försening. Vi ersätter inte följdkostnader så som till exempel missat läkarbesök, teaterbiljetter eller förlorad arbetsinkomst.

Om du rest med en Resplusbiljett ska du ansöka om ersättning via Samtrafikens formulär för förseningsersättning: 
Förseningsersättning Samtrafiken

Du kan få ersättningen utbetald på två olika sätt. Du väljer om du vill ha ersättningen som:

  • Reskassa på ett resekort.
  • Kontant utbetalning. Vi använder oss av Swedbanks Utbetalningssystem (SUS) för utbetalning av ersättning. För kontant utbetalning behöver vi därför personnummer, namn och adress till dig som söker ersättning.

Region Dalarna hanterar alla personuppgifter i enlighet med dataskyddsförodningen och offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Personuppgiftshantering GDPR

Härmed intygar jag att uppgifterna jag lämnar är riktiga och godkänner att mina personuppgifter sparas och hanteras i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). *
Nästa
Avbryt

Länkar


Min sida
Startsida e-tjänster
Start - Region Dalarna

Kontakta Region Dalarna


Telefon: 023-49 00 00
E-post: region.dalarna@regiondalarna.se

Region Dalarna
Box 712
791 29 Falun
Besöksadress: Vasagatan 27, Falun