Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
  • Information om kakor (cookies)
Logga in
  • StartsidaPil

Ansökan om färdtjänst

Region Dalarna registrerar och hanterar de personuppgifter du anger i din ansökan för att kunna handlägga ansökan enligt lag (1997:736) om färdtjänst. Region Dalarna hanterar alla personuppgifter i enlighet med dataskyddsförodningen och offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Personuppgiftshantering GDPR

 

Vad är färdtjänst?
Färdtjänst är särskilt anordnade transporter för personer med funktionshinder och regleras genom lag (1997:736) om färdtjänst. Färdtjänst är en del av kollektivtrafiken och innebär att man reser tillsammans med andra resenärer. Restiden och resvägen kan därför variera. För att resa med färdtjänst krävs ett tillstånd. Tillstånd för färdtjänst omfattar inte transporter som av någon anledning bekostas av det allmänna. Gäller bland annat resor till och från sjukvård, tandläkare eller remitterad behandling.

Vem kan få färdtjänst?
För att få ansöka om färdtjänst via Region Dalarna måste den som söker vara folkbokförd i någon av Dalarnas kommuner.

För att få tillstånd för att resa med färdtjänst ska du ha ett varaktigt funktionshinder som ger dig väsentliga svårigheter att förflytta dig på egen hand eller svårigheter att resa med allmänna kommunikationer. Tillstånd till färdtjänst utreds och beslutas utifrån lag (1997:736) lag om färdtjänst. Det är hur stora dina svårigheter att förflytta dig eller att resa med allmänna kommunikationer som avgör om du har rätt till färdtjänst, inte funktionsnedsättningen i sig. Färdtjänst kan inte beviljas på grund av att allmänna kollektivtrafik saknas eller är dåligt utbyggd.

Ett färdtjänsttillstånd kan kombineras med individuella föreskrifter och villkor. Beslut meddelas skriftligt.

Hjälp från chauffören
Chauffören kan alltid hjälpa dig in i och ut ur bilen. Chauffören kan även hjälpa till med handbagage och hjälpmedel. Innan resan startar ska chauffören kontrollera din legitimation och hjälpa till att spänna fast säkerhetsbältet om du inte klarar av det själv. Om du är i behov av hjälp till och från bilen kan du få tillstånd för extra chaufförsservice, då uppger du detta i avsnittet ”hjälp från chaufför”.

Sällskap och hjälp under resan
I ditt färdtjänsttillstånd har du alltid rätt att ta med dig en medresenär. Medresenären åker med mot en egenavgift och måste följa med under hela resan. Den som behöver hjälp under resan i fordonet kan ansöka om ledsagare, detta sker på blanketten ”Ansökan om ledsagare”.

Medicinskt utlåtande
Om du vill styrka dina svårigheter med ett utlåtande från en medicinskt behörig person, med kunskap om ditt hälsotillstånd, kan du komplettera din ansökan med det. Om din handläggare bedömer att ditt hälsotillstånd behöver styrkas med ett utlåtande, kontaktar denne dig i samband med utredning av färdtjänst. Det är du själv som ordnar med utlåtande.

Vid frågor kan du kontakta färdtjänsten via: 
Telefon 010-248 11 60 vi har telefontid vardagar 10-12

eller maila: fardtjanst@dalatrafik.se

Logga in

Länkar


Min sida
Startsida e-tjänster
Start - Region Dalarna

Kontakta Region Dalarna


Telefon: 023-49 00 00
E-post: region.dalarna@regiondalarna.se

Region Dalarna
Box 712
791 29 Falun
Besöksadress: Vasagatan 27, Falun